Μ.Μ.Ε-ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Μ.Μ.Ε-ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Ορισμός[1] = η ανακοίνωση ενός γεγονότος σε κάποιον. Σαν ενέργεια προϋποθέτει  έναν πομπό, έναν δέκτη και ένα μήνυμα.

Είναι αναγκαστικά μια μονόδρομη επικοινωνία σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό.

Ο μονολογικός χαρακτήρας της πληροφόρησης εγκλείει τον κίνδυνο της μετατροπής  του δέκτη- ανθρώπου σ έναν παθητικό αποδοχέα, έναν ενεργούμενο πληροφοριών. Μέσα από την προπαγάνδα και τη διαφήμιση η μαζική πληροφόρηση γίνεται όργανο διαφόρων σκοπών όπως ο καταναλωτισμός. Αυτό επιτυγχάνεται με το πλήθος των πληροφοριών, καθώς και την ένταση με την οποία μεταβιβάζονται ώστε να πιέζουν το δέκτη , να του περιορίζουν ασφυκτικά τα περιθώρια για έναν εσωτερίκο διάλογο και κριτική.  Συνήθως κατά τη δυναστεία του θορύβου της πληροφόρησης , ο δέκτης χάνει την  ταυτότητα του και την εσωτερική συνοχή του  – αυτά θα του δώσουν τη χαμένη ταυτότητα. Η σημερινή τεχνολογία ανοίγει μεγάλες δυνατότητες στην ανάπτυξη οικουμενικού συστήματος πληροφόρησης· η χρήση δορυφόρων υπερβαίνει τα εθνικά και γλωσσικά σύνορα -> ταυτόχρονη ανταλλαγή πληροφοριών-> οικουμενικός άνθρωπος.

Ορισμός [2] =είναι το όνομα για το περιεχόμενο της συναλλαγής μας με τον έξω κόσμο και την προσπάθεια προσαρμογής μας σε αυτόν.

Αποτελεσματική διαβίωση είναι η διαβίωση με τις κατάλληλες πληροφορίες. Το να είσαι ζωντανός σημαίνει να συμμετέχεις σε ένα συνεχές ρεύμα επιρροών. Σημαίνει να συμμετέχεις στη συνεχή εξέλιξη της γνώσης και τη συνεχή ανταλλαγή της.

Πληροφορία και γνώση

  • Σήμερα εποχή άκρας εξειδίκευσης.
  • Ο άνθρωπος της μάζας έχει ελάχιστο χρόνο. Ο άνθρωποος αυτός δε στηρίζει τη ζωή του δτην ολότητα, δεν περιμένει παρά μόνο άμεσες ικανοποιήσεις.
  • Διαβάζει γρήγορα, αγαπά τη συντομία και όχι κάθετί που κεντρίζει τη σκέψη του για προεκτάσεις. Αγαπά τη συντομία που θα του μεταδώσει γρήγορα πληροφορίες.

Πληροφορία – Καταναλωτικό είδος

  • Η πληροφορία «πακετάρεται», ευνουχίζεται και προσφέρεται.
  • Οι μάζες σιωπούν και δεν κάνουν πια τον κόπο να σκέφτονται, καθώς ζουν τον «πολιτισμό της ευκολίας».
  • Σήμερα υποφέρουμε ταυτόχρονα από υπο-πληροφόρηση και από υπέρ-πληροφόρηση..
  • Η υπερβολή καταστρέφει την πληροφορία καθώς μας κατακλύζει μ’ ένα αδιάκοπο κύμα γεγονότων που δε μας προσφέρουν καμία δυνατότητα προβληματισμού γιατί αμέσως την θέση τους την καταλαμβάνουν άλλα.
  • Επομένως, η πληροφόρηση δίνει μορφή στα πράγματα και η υπέρ-πληροφόρηση μας βυθίζει στην ομορφιά.

 

  • Κατευθυνόμενη πληροφόρηση->στόχος-> αποδέκτης-> πρόθεση – σκοπιμότητα-υστεροβουλία: Αν ο σκοπός είναι τόσο σημαντικός, οδηγεί ακόμα και στην αλλοίωση του μηνύματος->ο σκοπός δεν αγιάζει, αλλά… διαστρέφει τα μέσα.
    • Χρησιμοποίηση μηνύματος.
    • Αλλοίωση γεγονότος.
    • Κατευθύνεται όχι από αυτόν που την κάνει, αλλά από αυτόν που την ελέγχει-πληρώνει.
  • Η πληροφόρηση σαν θέαμα: η τηλεόραση ζωντανεύει το ενδιαφέρον και μετατρέπει με τον τρόπο παρουσίασης την πληροφορία σε θέαμα – έχεις την εντύπωση πως συμμετέχεις χωρίς αυτό να συμβαίνει.
  • Παραπληροφόρηση

 

ΑΙΤΙΑ:

  1. Συμφέροντα, σκοπιμότητες, διασυνδέσεις, πολιτικά, παιχνίδια, ιδεολογικός αποπροσανατολισμός, πρόκληση φανατισμού-μίσους, δυσφήμιση=> Παγκόσμια βιομηχανία παραγωγής ειδήσεων.
  2. Όταν η οικονομική δύναμη μετατοπίζεται από αυτόν που κατέχει τα μέσα παραγωγής σε αυτόν που ελέγχει τα Μ.Μ.Ε, τα οποία είναι συνδεδεμένα με τον έλεγχο των μέσων παραγωγής => η ενημέρωση = αγαθό= βαριά βιομηχανία.

ΘΕΜΑ 1ο :  ‘Η ενημέρωση έχει λάβει σήμερα τεράστιες διαστάσεις. Το φαινόμενο όμως αυτό εκτός από τις θετικές, παρουσιάζει και αρνητικές συνέπειες. Ο Ναπολέων είπε: « η γραφίδα και η  οβίδα είναι φτιαγμένες από το ίδιο μέταλλο.», τονίζοντας τη σπουδαιότητα αλλά και την επικινδυνότητα συνάμα του Τύπου.’

Τύπος και Μ.Μ.Ε: ραδιόφωνο, τηλεόραση, εφημερίδα

Θετικά:

  1. Ο Τύπος ονομάστηκε 4η εξουσία γιατί κρίνει και ελέγχει τις υπόλοιπες τρεις. Δεν κρίνει, όμως, μόνο ο Τύπος, αλλά βοηθά και το άτομο να σκέφτεται, να κρίνει, να ελέγχει. Μ’ αυτήν τη  λογική , ο Τύπος αποτελεί το στυλοβάτη της Δημοκρατίας.
  2. Ο Τύπος συμβάλλει στην πλατιά ενημέρωση του πολίτη. Αυτή καθίσταται σήμερα αναπόδραστη ανάγκη γιατί:
    • Α)οι εξελίξεις στο διεθνές προσκήνιο είναι ταχύτατες και ραγδαίες.
    • Β)οποιαδήποτε εξέλιξη μεταβολή πολιτικού, κοινωνικού, οικονομικού, επιστημονικού περιεχομένου που συμβαίνει σε μια χώρα επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα και τις υπόλοιπες.
    • Γ)η δομή των σύγχρονων κοινωνιών είναι πολύπλοκη και πολυσύνθετη.
    • Άρα=> η ενημέρωση συμβάλλει στην ερμηνεία και στην ανάλυση των γεγονότων. Καθιστά το άτομο ικανό να συγκρίνει και να αντιμετωπίζει καταστάσεις και προβλήματα.
  3. Η ανάγνωση του Τύπου είναι ένας κοινωνικός διάλογος με τον κόσμο.
  4. Αποτελεί τροχό διακίνησης ιδεών, αντιπαράθεσης θέσεων και αντιθέσεων.
  5. Δίνει το έναυσμα στο άτομο να ασχοληθεί με τα πολιτιστικά θέματα.

Αρνητικά:

  1. Κίτρινος Τύπος: χρηματισμός με στόχο τη σπίλωση, την αμαύρωση, την υπονόμευση προσώπων και θεσμών.
  2. Σκανδαλοθηρικός Τύπος: εκφυλισμένη μορφή Τύπου.
  3. Προπαγάνδα: συστηματική και μεθοδευμένη προσπάθεια επιβολής συγκεκριμένων απόψεων με στόχο τη χειραγώγηση της μάζας.
  4. Δύναμη επηρεασμού και διαμόρφωση κοινής γνώμης.
  5. Επιλεκτική ειδησεογραφία: κολοβωμένη και διαστρεβλωμένη είδηση-επιλογή είδησης.
  6. Παραπληροφόρηση: σπάσιμο της εσωτερικής συνοχής του δέκτη-αχρήστευση της κριτικής του ικανότητας.
  7. Εμπορικότητα: αύξηση ποσοστών τηλεθέασης και αριθμού κυκλοφορίας φύλλων
  8. Ο επαγγελματισμός του δημοσιογράφου, σε συνδυασμό με ότι εργάζεται σε εφημερίδα με συγκεκριμένη πολιτική θέση και κατεύθυνση.
  9. Εμπορική προπαγάνδα- Διαφήμιση.

ΘΕΜΑ 2ο: ‘Ο Β. Φίλιας αναφέρει πως ο Τύπος είναι μεγάλος τροχός διακίνησης ιδεών, αντιπαράθεσης θέσεων και επιχειρημάτων, ο άξονας συνεχούς ζύμωσης που συντελείται και πρέπει να συντελείται μέσα σε μια κοινωνία. Αποτελεί επίσης την τέταρτη εξουσία, η οποία βοηθά στη σωστή λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών.

Ο Ουμπέρτο Έκο αναφερόμενος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σημειώνει: αντί τα Μ.Μ.Ε. να είναι κανάλια ιδεολογίας είναι τα ίδια ιδεολογία[…]. Μια χώρα ανήκει σε αυτόν που ελέγχει τα Μ.Μ.Ε.

Να σχολιάσετε τις απόψεις σχετικά με τον Τύπο και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ποιος ο ρόλος του Τύπου σήμερα;

 

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΘΕΜΑΤΟΣ

Έννοιες: Τύπος – Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Θεματικές προτάσεις:

Θ1: ο Τύπος.. κοινωνία.

Θ2:Αποτελεί.. θεσμών.

Θ3:αντί τα Μ.Μ.Ε. .. ιδεολογία.

Θ4:μια χώρα.. ενημέρωσης.

Λοιπά προσδιοριστικά στοιχεία: διακίνησης, αντιπαράθεσης, ζύμωσης, βοηθά, ιδεολογία, ανήκει.

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ

Πρόλογος: βλ. κοινωνία- άτομο

Προσδιορισμός έννοιας: Τύπος είναι το έντυπο υλικό που τυπώνεται και κυκλοφορεί μαζικά. Είναι ο ημερήσιος, οπότε μιλάμε για εφημερίδες και ο περιοδικός δηλ. τα περιοδικά ποικίλης ύλης(εβδομαδιαία, μηνιαία). Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αποτελούν κυρίως το ραδιόφωνο και η τηλεόραση που στοχεύουν στην πληροφόρηση, ενημέρωση, ψυχαγωγία του κοινού. Αυτά μπορεί να είναι κρατικά ή ιδιωτικά.

Θ1- Ανάλυση:

Α. τροχός διακίνησης ιδεών:

  • Αποτελεί το χώρο μέσα στον οποίο διακινούνται ελεύθερα ιδέες, οι θέσεις, γνώμες αναλύσεις, ερμηνείες.
  • Η διακίνηση υποδηλώνει την πολυφωνία, την πολυπλευρικότητα, την πολυπρισματικότητα, τον πλουραλισμό.

Άρα στοχεύει στην αντικειμενική ενημέρωση, διαφώτιση της κοινής γνώμης γύρω από διάφορα εσωτερικά και διεθνή θέματα οικονομικής, πολιτικής , κοινωνικής , πολιτιστικής φύσεως.

Β. αντιπαραθέσεις θέσεων και επιχειρημάτων:

  • Παρουσιάζει όλες τις θέσεις δίνοντας στη δημοσιότητα και τις αντιθέσεις, τις αντιπροτάσεις, τις διαφωνίες σε μια μορφή δημόσιου διαλόγου, διαλεκτικής αντιπαράθεσης(συνεντεύξεις, αναλύσεις).
  • Δίνεται η δυνατότητα έτσι στον δέκτη να συνδυάσει, να συγκρίνει, να συνθέσει τη δική του άποψη.
  • Αυτό σημαίνει πλουραλισμός, πολυφωνία, δημοκρατία, ερεθίσματα για αφύπνιση και κριτική σκέψη.

Γ. Άξονας συνεχούς ζύμωσης:

  • οι ζυμώσεις(κοινωνικές-πολιτικές-οικονομικές) μέσα σε ιστορικό και κοινωνικό γίγνεσθαι είναι μια πραγματικότητα.
  • Ο τύπος παρακολουθώντας και καταγράφοντας αυτές με το δικό του τρόπο δημιουργεί εξελίξεις, αφυπνίζει, ενεργοποιεί, διαμορφώνει την κοινή γνώμη, καυτηριάζει, στηρίζει ή μάχεται.
  • Ο ειδικευμένος γίνεται αιχμάλωτος της καθημερινής του έγνοιας –δημιουργεί δικό του ολότελα μονομελές κοσμοείδωλο.
  • Αντικρίζει τα προβλήματα μέσα από τη σκοπιά της γνωστικής και ερευνητικής του μονομέρειας-αγνοεί την γενική καλλιέργεια που προσφέρει η ποίηση, το θέατρο η τέχνη, η φιλοσοφία.
  • Ένας ειδικός ανιστόρητος, αφιλοσόφητος, ανίκανος να γευτεί τις απολαύσεις μιας υψηλής δημιουργίας, μεταμορφώνεται σε πρόσωπο περιορισμένης ευθύνης, εργαλείο χρήσιμο για μια περίσταση και άχρηστο ως βλαβερό για κάποιες άλλες.
  • Υπεροψία πνεύματος λογικής σε βάρος της ψυχής, ευαισθησίας.
  • Ψυχική αποστέγνωση.
  • Πολλές φορές εργάτες, αλλά και τεχνικοί, δεν μπορούν να φανταστούν, και ακόμα λιγότερο να επηρεάσουν τις επιπτώσεις προϊόντων στην ανθρώπινη ψυχή και την κοινωνία.

Δική μας άποψη: Η εξειδίκευση είναι αναγκαία  κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις:

  1. Εξανθρωπισμός της επιστήμης.
  2. Παιδεία στα άτομα.
  3. Ποικίλα ενδιαφέροντα.
  4. Να γυμνάζει το σώμα
  5. και την ψυχή.
  6. Όχι αυτοσκοπός αλλά για την εξυπηρέτηση μας.
  7. Αυτοκυριαρχία, κυκλική όραση.
  8. Συνειδητοποίηση από την αρχή των σπουδών.

ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

Προπαγάνδα <propagare =μοχεύω, φυτεύω, διαδίδω = ή με πρόθεση χρησιμοποίηση πειστικών μεθόδων και τεχνητών συμβόλων για τη μεταβολή της συμπεριφοράς  και την παρώθηση  σε πράξη.

Στόχος: αποπροσανατολισμός – εξαρτημένα αντανακλαστικά

Φανατισμός –

Χειραγώγηση – μαζοποίηση- ποδηγετούμενη αγέλη

Συστατικά προπαγανδιστικού συστήματος:

  • Η πηγή
  • Το μήνυμα
  • Τα τεχνικά μέσα
  • Το ακροατήριο
  • Η αντίστροφη επικοινωνία

ΕΙΔΗ:

  • Θρησκευτική
  • Πολιτική
  • Εμπορική
  • Κοινωνική

ΜΕΣΑ:

  • Έντυπα
  • Μ.Μ.Ε
  • Διαλέξεις
  • Σχολεία
  • Κήρυγμα
  • Τέχνη

ΜΕΘΟΔΟΙ:

  • Ατομική & Κοινωνική Ψυχολογία
  • Κοινωνιολογία
  • Ψυχοπολιτική
  • Αισθητική Μ.Μ.Ε.
  • Επικοινωνία Μ.Μ.Ε.
  • Επιστήμη

ΤΕΧΝΙΚΕΣ:

  • Εθισμός – επίμονη επανάληψη- σφυροκόπημα της συνείδησης
  • Κινδυνολογία
  • Ψευδολογία-υποσχεσιολογία
  • Πυκνότητα μηνύματος
  • Υπερβολή – παραποίησης αλήθειας
  • Συνθηματολογία / δίσημη ομιλία
  • Εξουσιαστικός μονόλογος – ιδεολογική γλώσσα
  • Προσωπολατρία

Η δύναμη της έγκειται:

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ:

  1. Επιστημονικές μέθοδοι = Κοινωνική Ψυχολογία  => μελέτη των νόμων της αντίληψης, κατανόησης, απομνημόνευσης.
  2. Μέσα – τεχνικά κανάλια έχουν πληθύνει και εκσυγχρονιστεί – η τηλεόραση με συνδυασμό οπτικών και  ακουστικών εικόνων => ισοπεδωτική ομοιομορφία συμπεριφοράς.

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ  ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ:

  1. Ακροατήριο : ψυχική, διανοητική κατάσταση, εμπειρίες, ανάγκες, βαθμό πολιτικοποίησης. Δηλαδή η άγνοια και η αμάθεια οδηγεί εύκολα στην ιδεοληψία (Οργόνελ: η άγνοια είναι δύναμη.
  2. Η αλλοτρίωση σήμερα γεννά τη μοναξιά, την περιθωριοποίηση, την μιθριανασφάλεια, τον ατομικισμό => ψυχολογία ένταξης = ανάγκη να ενταχθεί σε ετερόκλητα ανθρωποσύνολα => απώλεια προσωπικής βούλησης, φανατισμός, παρορμητική και άλογη δράση χωρίς αναστολές.
  3. Η έλλειψη ιδανικών, ο πολιτικός ‘ μιθριδατισμός’.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

ΑΤΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:

  1. Ετερογενείς, ετεροπροσδιοριζόμενο άτομο, που διαποτίζεται από σοβινισμό, μισαλλοδοξία, δογματισμό.
  2. Καταργεί την επικοινωνία – αφυδατώνει τη σκέψη, ερειπώνει την ψυχή κι ερημώνει τη ζωή.
  3. Απώλεια ταυτότητας, ατομικής συνείδησης, αυτογνωσίας.
  4. Πλαναίσθηση φυγής.
  5. Χειριστική προπαγάνδα οδηγεί στην επιβράβευση της ψυχρότητας και του σαδισμού, την ηρωοποίηση των ανελέητων ‘υπεράνθρωπων’.

ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ:

  1. Φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας.
  2. Διάρρηξη κοινωνικού ιστού.
  3. Μαζοποίηση – γενικευμένος κομφορμισμός.
  4. Απώλεια κοινωνικοπολιτικής ελευθερίας.
  5. Υπονόμευση δημοκρατίας.
  6. Πολιτικό ‘μάρκετινγκ’ – ‘πελατειοποίση’ της σχέσης πολίτη – πολιτικού – πολιτική μετατρέπεται σε καταναλωτικό αγαθό – διαβουκόληση του κοινού για να ‘πουλήσουν’ το προϊόν τους – το εκλογικό δικαίωμα εμπορευματοποιείται – ο πολίτης γίνεται άθυρμα πολιτικών εξελίξεων.
  7. Οι επιθυμίες, η εμφάνιση, η διασκέδαση, οι κοινωνικές σχέσεις βρίσκονται κάτω από ένα δίκτυο επιρροής και ενός απρόσωπου νόμου της αγοράς.

ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ:

  1. Συνειδητοποίηση εξάρτησης.
  2. Προσπάθεια αυτοπροσδιορισμού.
  3. Μηχανισμού άμυνας – κριτικής αντίστασης.
  4. Ευθυνοποίηση.
  5. Ανδρεία- εντιμότητα-γνώση. ‘Η πλάνη δεν είναι τύφλωση, είναι ανανδρία’.

ΤΥΠΟΣ –Μ.Μ.Ε.-ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ-ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

«Τα Μ.Μ.Ε. αποτελούν ταυτόχρονα υπόσχεση ελευθερίας και απειλή σύγχρονης δουλείας.»

Α)ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ-ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

  1. Ικανοποιούν τη φιλοπερίεργη τάση του ατόμου.
  2. Προσφέρουν τη δυνατότητα να αποκτήσει πολύπλευρη μόρφωση πάνω σε κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και επιστημονικά θέματα.
  3. Δίνουν τη δυνατότητα της σφαιρικής αντίληψης, της ανάπτυξης κριτικής σκέψης και της διαμόρφωσης άποψης σωστής και τεκμηριωμένης μέσα από πολυφωνία, τον αντίλογο και τις αντιπαραθέσεις.
  4. Καταρρέουν έτσι στερεοτυπικές αντιλήψεις, προκαταλήψεις, είτε φυλετικές, είτε κοινωνικές, είτε πολιτικές.
  5. Δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με ολο τον κόσμο: σπάζουν τα φράγματα του χώρου και του χρόνου και το άτομο γίνεται πολίτης ενός πλανητικού χωριού.
  6. Ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση πάνω σε φλέγοντα θέματα όπως είναι τα επιστημονικά επιτεύγματα, η χρήση της τεχνολογίας, οι διεθνείς πολιτικές εξελίξεις, η ανεργία, τα κυβερνητικά μέτρα.
  7. Ασκούν κριτική και αποκαλύπτουν ατασθαλίες και άνομα συμφέροντα. Έτσι, μπορούν να αποτελέσουν στυλοβάτη της δημοκρατίας.
  8. Ψυχαγωγία.
  9. Όσον αφορά την τηλεματική και τις εφαρμογές της (τηλε-εργασία, τηλε-ιατρική, τηλε-διασκέψεις, τηλε-εμπόριο).πρέπει να επισημάνουμε ότι:

α. τηλε-εργασία: ο εργαζόμενος γίνεται πιο παραγωγικός και αποδοτικός, εργάζεται σε οικείο περιβάλλον, στο χρόνο που επιθυμεί, αποφεύγει τις μετακινήσεις, αποφεύγει ένα ενδεχομένως δυσάρεστο εργασιακό περιβάλλον(εργοδότης-συνάδελφοι κτλ) και οι εταιρίες ή το δημόσιο μειώνουν το κόστος εργασίας(Δ.Ε.Η.,- Ο.Τ.Ε.).

β.τηλε-εκπαίδευση: ο καθένας μπορεί να απολαύσει τους καρπούς της γνώσης χωρίς να τον δεσμεύουν τα σύνορα, ο τόπος διαμονής, η ηλικία, η οικονομική κρίση.

γ. τηλε-ιατρική: γρήγορη, άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση οποιουδήποτε  περιστατικού. Απεριόριστη δυνατότητα επιμόρφωσης και ενημέρωσης γιατρού.

δ. τηλε-διασκέψεις:  δυνατότητα επαφών, συνομιλίας, συνεννόησης, σύναψης διπλωματικών και άλλων σχέσεων, αλλά και  εντυπωσιακής ενημέρωσης του πολίτη.

ε. τηλε-εμπόριο:  απεριόριστη δυνατότητα ενημέρωσης πάνω σε ένα  ευρύ φάσμα προϊόντων, δυνατότητα προώθησης τους, ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας , σύναψη εμπορικών συμφωνιών.

στ.Γενικότερα, το δίκτυο συμβάλλει στο να παραμείνει το άτομο «ζωντανό», δραστήριο, ενήμερο, να κινείται με άνεση και ευκολία και να κατέχει το μεγαλύτερο όπλο της εποχής μας, την πληροφόρηση.

Β. ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ – ΑΠΕΙΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑΣ:

  1. Τα κανάλια αντί να αποτελούν διαύλους – διόδους  ιδεολογίας, ταυτίστηκαν σε μια συγκεκριμένη ιδεολογία το καθένα.
  2. Αντί να φέρουν τον άνθρωπο σε επαφή με τον κόσμο του διαμορφώνουν έναν κόσμο.
  3. Ισχυροί , οικονομικοί, πολιτικοί και αθλητικοί παράγοντες – διαπλεκόμενα συμφέροντα  κατευθύνουν τα Μ.Μ.Ε.
  4. Παραβιάζεται η δημοσιογραφική δεοντολογία και επικρατεί η επιλεκτική ειδησεογραφία, η προπαγάνδα.
  5. Αντί να ευαισθητοποιούν σε κοινωνικά προβλήματα θηρεύουν τα σκάνδαλα και μετατρέπουν την ανθρώπινη δυστυχία σε καταναλωτικό προϊόν.
  6. Εκφυλίστηκε η ποιότητα της ψυχαγωγίας, η αξία της γλώσσας , κοινωνικές και ηθικές παραδοσιακές αξίες.
  7. Τα Μ.Μ.Ε. στηρίζονται στη διαφήμιση, η οποία προβάλλει τρόπους ζωής με αυστηρά ποσοτικό και όχι ποιοτικό κριτήριο.
  8. Εντυπωσιοθηρία: Υπερβολικός τονισμός προσώπων και γεγονότων, πηγαίοι και υπερβολικοί τίτλοι ειδήσεων ή πρωτοσέλιδων. Στόχος η παραπληροφόρηση και ο επηρεασμός της κοινής γνώμης.
  9. Η υπερπληθώρα και ο καταιγιστικός ρυθμός πληροφοριών – μηνυμάτων προκαλεί τεχνητό σοκ στον δέκτη, ο οποίος αδυνατεί να αντιληφθεί και να αφομοιώσει. Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε και το μονοδρομικό χαρακτήρα της πληροφόρησης (πομπός-δέκτης) που δεν αφήνει περιθώριο αντίδρασης του δέκτη.
  10. Τηλεματική:

α. τηλε-εργασία: το άτομο απομονώνεται ,γίνεται αντικοινωνικό, δε δρα συλλογικά και με ομαδικό πνεύμα. Τελικά εργάζεται περισσότερες ώρες και χρεώνεται το ίδιο στην κατανάλωση που κάνει.

β.τηλε-εκπαίδευση: Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική σχέση δασκάλου-μαθητή, την επικοινωνία(Ανθρώπινη) και τις σχέσεις που δημιουργούνται στο μαθησιακό περιβάλλον.

γ. Η συνεχής χρήση Η/Υ διαπιστώθηκε τελευταία ότι δημιουργεί προβλήματα. Ο εγκέφαλος δέχεται καταιγιστικά μηνύματα και πιέζεται απελπιστικά να ανταποκριθεί άμεσα.

δ. Εκχωρώντας όλες τις πληροφορίες στο δίκτυο αλλάζει η υφή των ανθρώπινων σχέσεων(έμπορος και πελάτης, γιατρός και ασθενείς κτλ) και συναισθημάτων.

 

  1. Τα δορυφορικά δίκτυα ανήκαν σε  πλούσιες και ανεπτυγμένες χώρες, όπως και διάφορες υπερπαραγωγές στην τηλεόραση. Αυτό αποτελεί  κίνδυνο πολιτισμικού ιμπεριαλισμού και επικράτησης ενός μοντέλου προόδου και πολιτισμού πάνω στις υπανάπτυχτες χώρες.
  2. Οι δορυφορικές κάμερες σε συνδυασμό με τα συστήματα παρακολούθησης μπορεί να αποτελέσουν σύγχρονη μορφή δουλείας. Τείνει να δημιουργηθεί στο μέλλον μια νέα τάξη πραγμάτων που η δύναμη και η εξουσία θα αφορά εκείνους που κατέχουν τα Μ.Μ.Ε. και ελέγχουν τον κυβερνοχώρο.